NUK


NUK. Rozumí životu.

Jak ten čas letí

Stejně jako ve skutečném životě se toho za uplynulých šest desetiletí hodně událo také ve vývoji značky NUK. Naše historie je dlouhá a plná vzrušujících milníků: Od prvních dudlíků a saviček k dalším produktům, které dodnes pomáhají dětem a rodičům vylepšovat každý den společného života.

Každá generace vtiskla značce NUK cenné poznatky a zkušenosti. Podívejte se na celý náš příběh.

50. léta

1950

Zázračné změny a baby boom.

Vše začalo v Německu kolem roku 1956, kdy byla značka NUK založena. V poválečnou dobu byl na vzestupu nový stát, a i když ještě nebyly všude rozšířeny technické vymoženosti, zvyšovala se životní úroveň a přibývalo času na relaxaci. Lidé podnikali první dovolené v zahraničí, chodili do kina na romantické filmy a tančili v rytmu rock’n’rollu.

1950

Přelom v péči o miminka

V 50. letech se narodilo více dětí než obvykle a tento baby boom vyvolal potřebu kvalitnějších produktů. Kojení nebylo v módě – děti byly zpravidla odchovávány s lahvičkou. Spousta miminek si ale cucala prstíky nebo rukávy, aby uspokojila svůj sací reflex. To mělo vážné důsledky – křivý chrup, zubní kaz a poruchy řeči. Už na konci 40. let zjistili dentisté Prof. Dr. Balters a Dr. Müller, že u dětí kojených z matčina prsu se tyto vývojové vady vyskytovaly mnohem méně, proto tuto problematiku začali více zkoumat.

Nakonec vyvinuli první asymetrickou savičku vymodelovanou podle fyziologického tvaru matčiny bradavky. Lahvičky s touto savičkou se tak dokonale hodí pro dětská ústa a pomáhají jejich správnému vývoji. Tuto technologii používá NUK dodnes.Zprvu se zákazníci na nový tvar dudlíků dívali nechápavě, protože o produktu neměli dostatek informací. Naši odborníci proto navštěvovali kliniky a vysvětlovali přímo porodníkům benefity nové technologie a příznivý vliv, který má na vývoj ústní dutiny miminka. Ve stejnou dobu mezi lidmi obecně narůstal zájem o kvalitní dentální péči, proto se i dudlíky a lahvičky NUK brzy rozšířily do spousty dětských úsměvů a staly se nezaměnitelnou ozdobou rodinných fotek. Na konci 50. let se stal NUK jednou z nejdůležitějších značek pro spokojenou domácnost.

60. léta

1960

Éra puntíků a plánované rodičovství.

Toto období bylo v mnoha ohledech úžasné: nosily se minisukně, poslouchali Beatles, létalo se na Měsíc a emancipovaly se do té doby utlačované menšiny. Svět se výrazně proměňoval a stával se barevnějším a zábavnějším. Rozmach moderních technologií způsobil významné změny životního stylu, které jsou znatelné dodnes.

1960

Nové rodiny s vyššími nároky

Celospolečenský pokrok změnil také přístup k rodičovství a péči o děti. V roce 1960 bylo v USA schváleno používání antikoncepčních pilulek, které se jen o rok později dostaly také do Německa. Tato inovace výrazně ovlivnila plánování rodiny a také roli ženy jako takové – odteď se dalo těhotenství snadněji plánovat. Spousta žen začala rodičovství odkládat a soustředila se místo toho na vzdělávání a profesní kariéru. Založení rodiny se tak stalo více uvědomělým a zodpovědným rozhodnutím, proto narůstaly i nároky na péči o děti.

Pokrok nastal také v oblasti dětské výživy – plnohodnotnou stravu pro miminka zpravidla zajišťovalo sušené mléko. To znamenalo pro NUK novou výzvu. Lahvičky s úzkým hrdlem se těžko plnily, proto jsme hned přišli s lahvičkami, které mají širší otevírání. Brzy nato přišly šroubovací uzávěry a mléko se tak dalo snadno protřepat a přenášet, aniž by vyteklo. Abychom udrželi krok s dobou, díky používání tekutého latexu jsme také značně urychlili výrobu správně tvarovaných saviček. Každodenní mateřská péče tak byla zase o něco snadnější. 

70. léta

1970

Společenská hnutí a osobnostní rozvoj.

Nebyly to jen květinové děti, zvonové kalhoty a diskotéky, ale také řada nových společenských iniciativ. Lidem více záleželo na prostředí, ve kterém žijí, a také na přírodě. Ve výchově se zdůrazňoval přirozený vývoj a děti byly vnímány jako nezávislé osobnosti, které již od narození plně vnímají svět. 

1970

Ruku v ruce s přírodními principy

Rodiče i lékaři se teď více zajímali o emoce miminek, ženy už tolik nerodily doma, ale spíše v porodnicích, kde se výrazně zvýšila úroveň péče. NUK stále častěji navštěvoval odborníky v nemocnicích, aby jim poradil a zjistil, co děti a maminky nejvíce potřebují. Zafungovalo to – v roce 1971 jsme představili první jednorázovou savičku vůbec. Každý kus byl dezinfikován a hygienicky zabalen. Z úzké spolupráce s lékaři a sestrami vzešly také návrhy dalších speciálních saviček a dudlíků.

V polovině 70. let se v německých nemocnicích rozšířila možnost nechat si miminko hned po porodu u sebe – novorozenci už nebyli umisťováni do oddělených sálů, a matky mohly na své děťátko dohlížet samy. Návrat k této přirozené blízkosti dal za vznik novým produktům usnadňujícím kojení. Začaly se třeba vyrábět chrániče na citlivé bradavky. Největší inovací se ale roku 1979 stala savička s ventilačním otvorem, díky kterému malé děti nepolykaly tolik vzduchu a snížilo se tak riziko kolik a bolestí bříška.

Na konci tohoto desetiletí byly produkty NUK k dostání ve 48 zemích světa.

80. léta

1980

Nová vlna a křiklavé barvy

Éra divokých vzorů, třpytek, ramenních vycpávek a Madonny. Ale také prvního domácího počítače, spousty televizních programů a nové svobody po pádu Berlínské zdi a železné opony. Není divu, že tolik změn najednou ovlivnilo také nově narozené děti.

1980

Barevné i bezbarvé syntetické materiály

Tenkrát šlo o skutečný zázrak – v dubnu roku 1982, čtyři roky po narození prvního dítěte „ze zkumavky“ ve Velké Británii, se první miminko počaté po umělém oplodnění narodilo také v Německu. Lidé, kteří dříve nemohli mít děti, tak získali šanci stát se rodiči. Poprvé od 60. let znovu došlo k velkému nárůstu porodnosti a také k prodloužení mateřské dovolené.

Usnadnění každodenního života maminek s dětmi mělo větší prioritu než kdykoliv předtím, a s tím souvisela i řada inovací v oblasti péče o miminka. Na trhu se objevily první monitorovací zařízení a bezpečnější dětské autosedačky. Také NUK usiloval o vylepšení svých produktů. Na kojení byl kladen stejný důraz jako dnes, proto jsme maminkám nabídli prsní vložky nebo elektronické odsávací pumpy na mateřské mléko. Vyvinuli jsme také další nezbytné produkty pro náležitou péči o děti: dětské zubní kartáčky, kousátka zmírňující bolest při růstu zoubků nebo speciální nočníky. V roce 1985 jsme představili také praktický sterilizátor. Skutečná revoluce nastala po příchodu nového materiálu – silikonu, který se stal alternativou k dosud výhradně používanému latexu. Módním trendem byly barvy, i to se projevilo na výbavě pro miminka. Řadu produktů NUK jsme začali vyrábět ve veselých barvách a oživili je hravými potisky.

NUK šel stále s dobou.

90. léta

1990

Věda, elektronika a internet.

Pokrok se ještě více urychlil – do života lidí vstoupil internet a mobilní telefony. Toto desetiletí by se dalo popsat třemi slovy: výš, dál, rychleji. Také vědci měli stále větší ambice ve výzkumu oblasti péče o děti. Dlouhodobé studie ukázaly, že miminka reagují na svět už od raného věku a tato interakce významně ovlivňuje jejich vývoj. Tento objev odstartoval nesčetné prenatální i postnatální podpůrné programy: poslech klasické hudby v těhotenství pro příznivý duševní vývoj plodu nebo hračky pro učení v raném věku.

1990

Nové dudlíky a pruhované kačenky

Nová antropologická studie ukázala, že u dudlíků a saviček je kromě správného tvaru důležitá také optimální velikost. NUK okamžitě zareagoval a jako první na světě začal vyrábět dudlíky a savičky v odlišných velikostech pro různé fáze vývoje dítěte: pro miminka do 6 měsíců, od 6 do 18 měsíců a nad 18 měsíců. V roce 1998 jsme na trh uvedli také dětský hrneček, se kterým se batolata brzy naučí sama pít. 

Zavedli jsme nový systém kontroly kvality a nadále vyvíjeli nové technologie vylepšující oblíbené výrobky značky NUK.  Děti po celém světě si nás oblíbili díky slavným postavičkám, kterými jsme ozdobili lahvičky i dudlíky. Od roku 1998 je naše zboží k dostání online, stejně jako užitečné informace a tipy pro rodiče. Nový proces kontroly kvality, technologií a inovací přinesl další vývoj také na stávající NUK výrobcích.

Od roku 2000

2000

Rodiče nového tisíciletí.

S příchodem nového milénia se objevila nová slova: informace se teď „googlují“, přátelé se „přidávají“ nebo „sledují“, zboží se „objednává“, osobní informace se „sdílí“, a všichni jsou prakticky pořád „online“. Toto období charakterizují demokratické změny. Předtím každý řešil otázku „děti, nebo kariéra?“ a porodnost výrazně poklesla. Moderní ženy ale chtějí obojí! Nové rodiny si chtějí užívat šťastný život, aniž by si musely cokoliv odepřít, a role žen a mužů se proměňují.

2000

Praktická řešení pro rodiny 21. století

Po roce 2000 jsme pokračovali v nastolování trendů a vyvinuli jsme řadu produktů, které pomáhají rodičům i dětem zdravě a organizovaně zvládat každý společný den. Využívali jsme chytré nápady a stejně tak nová zjištění z oblasti medicíny. V roce 2003 spatřila světlo světa nová kombinovaná lahvička se savičkou NUK First Choice. O tři roky později jsme zahájili program ústní péče pro správný a zdravý vývoj dětské pusinky. 

Roku 2007 jsme využili nejnovější technologické poznatky k výrobě dudlíku NUK Genius s vylepšeným tvarováním. V roce 2010 se na pulty dostal také nový účinný čistič na lahvičky a dudlíky. Na konci této dekády byla v nabídce NUK celá řada produktů jako stvořených pro dynamický životní styl rodin nového tisíciletí.

Od roku 2010

2010

Ještě lepší porozumění životu.

Stejně jako všechny předchozí generace, i ta současná má své specifické potřeby. Podle toho se mění i nabídka produktů pro péči o děti. Dnes se kladou stále větší nároky na jejich přirozený vývoj.

2010

Poslední desetiletí odstartovaly další inovace

V roce 2011 jsme na trh uvedli nové učící hrnečky 1-2-3, díky kterým si malé děti hravě osvojí samostatné pití. Jen o rok později představil NUK světu další novinku – NUK Thermo Light, první šetrný ohřívač jídla bez použití vody.

Ve stejnou dobu se objevila nová řada saviček NUK First Choice+ pro ještě pohodlnější krmení. Vyvinuli jsme je ve spolupráci s odborníky i maminkami, které nejlépe ví, jak má ideální dětská lahvička vypadat. Spolu s praktickými produkty pro získání správných návyků u jídla a moderními dudlíky jsme přinesli také spoustu nových nápadů a tipů, jak zjednodušit život rodičům i dětem.